.
Promosi
.

Hentikan Gangguan Seksual Terhadap Lelaki!!!



Mungkin tajuk kali ini agak pelik.Namun bagi penulis tajuk kali ini agak relevan malah dituntut oleh Islam.Mungkin antara kita hanya pernah mendengar ganguan seksual berlaku terhadap kaum wanita.Namun bagi penulis gangguan seksual terhadap kaum wanita itu berpunca dari gangguan seksual terhadap lelaki.Kalau dilihat pada pepatah Melayu juga ada menyebutkan


"JIKA TIADA ANGIN MASAKAN POKOK BERGOYANG"

dan

"TEPUK SEBELAH TANGAN TIDAK AKAN BERBUNYI"

Penulis berpandangan dari suatu sudut.Jika gangguan seksual berlaku terhadap wanita yang dilakukan oleh lelaki maka pasti ada ransangan yang menyebabkan ia berlaku.Penulis bukanlah menyalahkan semua wanita tetapi penulis menyalahkan wanita dan lelaki yang bertindak sedemikian.Namun konsep hanya menyalahkan tidak akan menyelesaikan masalah tersebut,untuk menyelesaikan masalah tersebut kita perlu merujuk kembali Al-Quran dan Al-Hadith semula.Bagi penulis undang-undang ciptaan manusia yang bercanggah dengan Islam adalah undang-undang yang sia-sia.

Gangguan seksual adalah penyakit hati yang perlu dirawat.Bukan saja pihak yang berpeyakit itu perlu dirawat tetapi punca penyakit itu perlu "diberi ubat"
Setiap penyakit ada ubatnya namun di dalam konsep Islam bahawa mencengah itu lebih baik dari merawat.

Mungkin ada diantara kita pernah terlibat dalam gangguan seksual sama lelaki atau pun wanita.Penulis bukanlah hendak menghukum tetapi penulis hendak kita bermuhasabah bersama.Kita selaku umat Islam pasti diuji sama ada ujian tersebut ringan atau ujian yang berat tetapi yang pasti kita akan diuji untuk meneguhkan iman kita dan membezakan kita sama ada kita umat Islam atau bukan.ia bersandarkan Firman Allah


الم (١)أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ (٢)وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ (٣)


1. Alif, Laam, Miim.

2. Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

3. Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta.

(Surah Al-Ankabut : Ayat 1 - 3)

Terdapat juga hadith yang perlu kita fahami untuk kita renungi untuk kita tidak lakukan kesalahan tersebut lagi


عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال :( لا يزني الزاني حين يزني وهو مؤمن ولا يسرق السارق حين يسرق وهو مؤمن ولا يشرب الخمر حين يشربها وهو مؤمن ) رواه البخاري ومسلم

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: “Tidak akan berzina seorang yang berzina ketika dia berzina padahal dia seorang mukmin, dan tidak akan mencuri ketika dia mencuri padahal dia seorang mukmin, dan tidak akan meminum arak ketika dia meminumnya padahal dia seorang mukmin.”

(Riwayat al-Bukhari no. 2475, 5578, 6772, 6810, dan Muslim no. 57)


Malah Allah juga pernah berfirman melarang kita mengikut hawa nafsu kita


أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ (٢٣)


Dengan Yang demikian, Bagaimana fikiranmu (Wahai Muhammad) terhadap orang Yang menjadikan hawa nafsunya: Tuhan Yang dipatuhinya, dan ia pula disesatkan oleh Allah kerana diketahuiNya (bahawa ia tetap kufur ingkar), dan dimeteraikan pula atas pendengarannya dan hatinya, serta diadakan lapisan penutup atas penglihatannya? maka siapakah lagi Yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya sesudah Allah (menjadikan Dia berkeadaan demikian)? oleh itu, mengapa kamu (Wahai orang-orang Yang ingkar) tidak ingat dan insaf?
(Surah Al-Jastiyah : Ayat 23)


Merawat Penyakit Gangguan Seksual

Lelaki

Untuk merawat penyakit tersebut mungkin antara kita lebih banyak menyalahkan lelaki seolah-olah kesilapan itu lebih kepada pihak lelaki.Bagi penulis kesalahan itu bukanlah hanya terletak pada bahu lelaki tetapi ianya juga terletak pada tanggungjawab wanita itu sendiri juga.
Namun penulis tidak menafikan lelaki juga perlu bertanggung jawab dalam menyelesaikan masalah gangguan seksual.Untuk mengurangkan gangguan seksual yang dilakukan oleh lelaki,pihak lelaki perlulah menjaga syahwatnya atau pun nafsunya bersandar Firman Allah ;


قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (٣٠)

30. Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki Yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan.
(Surah An Nur : Ayat 30)



Wanita

Namun pada pendapat penulis adalah tidak wajar jika lelaki menjaga pandangan tetapi sebilangan wanita terus menerus "permandangan".Oleh itu pihak wanita juga harus bertanggungjawab untuk tidak membuat "permandangan" supaya golongan wanita tidak merangsang seksual lelaki atau dengan katakan lain "Hentikan Gangguan Seksual Terhadap Lelaki".

Sedikit formula bersandarkan Al-Quran untuk menghentikan gangguan seksual di lakukan oleh sebilangan wanita.Ia bersandarkan Firman Allah :

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الإرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (٣١) .

31.Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.

(Surah An Nur : Ayat 31)



Dan

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (٥٩)

59. Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan Yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara Yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan Yang baik-baik) maka Dengan itu mereka tidak diganggu. dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Surah AL Ahzab : Ayat 59)


Umum

i. Menundukkan pandangan, baik lelaki mahupun perempuan. Dalam erti kata khusus, menjaga pandangan mata daripada bercampur dengan unsur-unsur seksual. Daripada Jarir bin ’Abdillah al-Bajali RA, berkata: "Aku bertanya kepada Nabi SAW tentang memandang perempuan dengan pandangan secara tiba-tiba, maka baginda memerintahkanku untuk memalingkan pandanganku." Dalam riwayat lain beliau bersabda: "Tundukkan pandanganmu."
(Riwayat Muslim)


Daripada ’Abdullah bin Buraidah, dari ayahnya berkata, Rasulullah SAW bersabda kepada ’Ali bin Abi Talib RA: "Hai 'Ali, janganlah engkau ikuti satu pandangan dengan pandangan lainnya. Sesungguhnya bagimu hanya pandangan yang pertama dan tidak bagi pandangan yang selanjutnya."
(Riwayat Abu Dawud).



ii. Menjauhi pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan. Ini kerana pergaulan itu perlu bersandar kepada batasan-batasan syarak.

Daripada Ibnu ’Umar RA, Rasulullah SAW bersabda: “Tidaklah seorang lelaki yang berdua-duaan dengan seorang wanita, kecuali yang ketiganya adalah syaitan.”
(Riwayat al-Tirmizi).



iii. Menekankan tanggungjawab kaum lelaki dalam membimbing kaum wanita agar mengikuti kehendak syarak, seperti tanggungjawab bapa terhadap anak perempuan, dan tanggungjawab suami terhadap isteri dan sebagainya.

Daripada Usamah bin Zaid RA, Rasulullah SAW bersabda, “Tidaklah aku tinggalkan fitnah di tengah-tengah manusia sepeninggalanku yang lebih berbahaya daripada fitnah wanita.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
 



Seandai Tidak Dirawat.

Seandai gangguan seksual terus menerus berlaku pasti zina akan terus berlaku kerana syahwat agak sukar dibendung dan apabila tidak dibendung ia akan terus menular ke perbagai masalah yang lain seperti zina dan rogol.

Bagaimana pun penulis ingin mengajak pembaca berfikir kesan zina yang berpunca dari gangguan tersebut bersandarkan hadith di bawah

Daripada ‘Abdullah bin ‘Amru bin al-‘As RA, sabda Nabi SAW:

لا تقوم الساعة حتى يتسافدوا في الطريق تسافد الحمير . قلت : إن ذلك لكائن ؟ قال : نعم ليكونن.
“Tidak akan berlaku kiamat itu sehingga orang berzina di jalanan sebagaimana keldai. Aku bertanya: Sesungguhnya itu akan terjadi? Jawab baginda: Ya, nescaya akan terjadi”.
(Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan al-Tabarani, hadith sahih)




Daripada Maimunah RA berkata : Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda :
لا تزال أمتي بخير ما لم يفش فيهم ولد الزنا فإذا فشا فيهم ولد الزنا فأوشك أن يعمهم الله بعذاب
“Umatku akan terus berada dalam kebaikan selama tidak tersebar luas anak zina di kalangan mereka. Apabila anak zina tersebar luas di kalangan mereka, maka hampir sahaja Allah ‘Azza wajalla akan menurunkan azab siksa kepada mereka seluruhnya.”
(Riwayat Ahmad, kata al-Munziri - 3/265: isnadnya hasan)


Rasulullah SAW bersabda : “Apabila zahir/nyata zina dan riba dalam sesebuah tempat, maka penduduk tempat itu telah menghalalkan untuk diri mereka azab dan siksa Allah”.
(Riwayat al-Hakim, dan katanya; sahih isnadnya)



Akhir kata , fahamilah erti Apa Itu Aurat Dalam Islam untuk memastikan diri bukan menutup urat saja tetapi menutup aurat mengikut kaedah Islam.

Wallahua'lam 
  

15 ulasan:

زهرة حلوة said...

Bismillah.
salam..akhi,syukran.perkongsian yg menarik..
namun,rmi yg meremehkn soal menundukkn pndgn.
dikatakn sbgi kolot dll..
tp ap2 pun, yg trbaik itu dr Allah..
dn hnya kebaikanlah...kita dpt meraih redhaNYA sekaligus mmbawa kita padaNYA..

teruskn menulis.
mmg zmn ni,fitnah wanita lbh hebat.
tp,kdua lelaki dn perempuan prlu brusaha tuk mmperbaiki diri dn mngelakkn diri drpd gngguan ini..
apabila ilmu yg ada tidak diperhalusi dengan iman,maka tidak ia dpt mmbuahkn amalan.
skian,slmt bramal akhi~

ADAM said...

tahniah..tulisan yang baik..akan sy kongsi dlm Fb boleh tak

FARISZ@AZ said...

boleh.

dLyNn said...

salam...trima kasih atas perkongsian...saya mohon jasa baik agar boleh saya share link page ni di facebook...

Ckin Kembaq said...

Salam. Semoga mereka2 di luar sana akan lebih peka dgn isu ni. Acapkali, bila dah terjadi something yg buruk, semua nak menyalahkan antara satu sama lain. Padahal ianya terpulang pada diri. Kalau perempuan tak buat, lelaki pun takkan buat. Ye dak?... Kalau saling menyalahkan, isu ni takkan abis. Yg berpeleseran makin brtambah, yg teruk makin banyak. Kesimpulannya, muhasabah diri. InsyaAllah bnda ni dpt dielakkan..

p/s : Sudah terhantuk baru terngadah..

Ahmad said...

Tulah akhi.
Bila kes zina or rogol saja ramai nak salahkan lelaki saja.Sedangkan salah pompuan juga.Bila pompuan kena gangguan seksual boleh buat report polis tapi bila laki kena gangguan seksual camni diorang kata hak individu pom puan tu nak telanjang ke nak pakai macamne.

MyzaLuna said...

As salam,

Isu ni sememangnya makin berleluasa, yang bertudung, pasti ada saja yang tak kena, mungkin sebab hati tak nak mengalah, separuh berniat nak tutup aurat dan separuh lagi nak pula berfesyen, jadilah macam-macam "trend" yang makin mengelirukan sekarang ni.. yang baik dijadikan panduan yang buruk di sempadan, insyaAllah.. :)

AizA said...

pelik tgk org perempuan ni...

bila kena rogol tau salah kan lelaki..
tapi xsedor..
diorg yg mintak dirogol...

ingatlah... berpakaian bukan hak individu...

semuanya hak ALLAH... masa ALLAH turunkan wahyu ttg aurat... ranya ALLAH letak hukum wajib tutup aurat dg sempurna... bukan tutuplah aurat bila sudah bersedia...

Mr Laptop.ez said...

mintak izin saya nk sharekan entry ini kat profile facebook saya

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Assalamualaikum
kadangkala wanita ni suka mencari perhatian.suka bila org tgk body mereka.pki yg ketat dan nipis utk curi perhatian.wanita semakin ramai...masing2 berlumba2 nak tunjuk body mereka hebat utk dipilih agaknyer kot.wallahualam...saya tak taulah apa tujuan mereka.mungkin cetek ilmu agaknya.

cpahniza said...

tepuk dada tanya iman...
tp yg pic pmpuan btudung pstu pkai short n skirt mmg xble blah...apa kes??

Dekcik said...

haha..mcm2 kan x tahu lah bnda nie kdng2 pic edit sje nak menjatuhkan perempuan.. n ade setenagah gurl sje wat cm 2 sbb nak buruk2 kan kaum sndiri..ats bls dendam..mungkin..tpi ape2 pown aurat kene jaga..=)

suha said...

perkongsian yang menarik..moga dijauhkan dr berpakaian gitu..

Prince Akira said...

mintak izin saya nk sharekan entry ini kat blog sy boleh x?

http://puterakira.blogspot.com/

Wanita Bertudung Hitam said...

nice entry...menjadi peringatan utk sy dan pengisian rohani...tq

Design by FARISZ@AZ.Com