.
Promosi
.

Hukum Menderma Organ Kepada Bukan Islam



Kebanyakan masyarakat berfikiran bahawa seandai seorang Muslim mendermakan organnya kepada bukan Muslim adalah perkara sia-sia. Sebenarnya pemikiran itu bercanggah dengan Islam.Hakikatnya Islam menitik beratkan saling bantu membantu dalam perkara yang membawa kebaikan tidak kira sesama Muslim atau kepada bukan Muslim.Malah seandai seorang Muslim membantu bukan Muslim dalam perkara kebaikan adalah suatu langkah dakwah kepada bukan Muslim tersebut untuk bukan Muslim memahami Islam dan menjauhi sangkaan buruk terhadap Islam.Bersandarkan Firman Allah :


لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلأنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ

Tidaklah Engkau Diwajibkan (Wahai Muhammad) menjadikan mereka (yang kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan tetapi Allah jualah Yang memberi petunjuk (dengan memberi taufik) kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya). dan apa jua harta Yang halal Yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah dan apa jua Yang kamu dermakan dari harta Yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan.

(Surah Al-Baqarah : Ayat 272)


Malah Fatwa dari seorang Ulama Muktabar iaitu Dr. Yusuf al-Qaradhawi ada menyebut : “Menderma sebahagian anggota badan adalah sama seperti bersedekah dengan harta, harus dikeluarkan kepada orang Muslim dan bukan Muslim.”

Wallahua'lam.

1 ulasan:

Liana said...

suka post ni. betul, Islam x pernah discourage Muslim membantu non-Muslim. Bila kita membantu non-Muslim, no Muslims dpt menyaksikan salah satu beauty of Islam religion =)

jzkk for sharing.

Design by FARISZ@AZ.Com