.
Promosi
.

Kelebihan Hari Arafah



Hari Arafah hari istimewa.

Dari Aisyah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda; "Tidak ada suatu hari dimana Allah Taala paling banyak membebaskan hambaNya dari neraka selain dari hari Arafah (9 Zulhijjah)."
(Sahih Muslim)
Penerangan :
Bagaimana Allah berhak mengazab hambanya ke neraka , maka Allah juga berhak dan layak membebaskan hambanya dari api nereka.Sesungguhnya dosa kecil akan dihapuskan Allah dengan hambanya melakukan amalan sunat.Untuk dosa besar pula perlukan taubat yang sebenar taubat.



Pujian Allah bagi orang yang wukuf di Arafah.
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT. memuji mereka yang sedang wukuf di Arafah kepada penduduk langit dan berkata kepada mereka : “ Lihatlah kepada hamba-hamba-Ku yang datang kepada-Ku.“.
(Riwayat Ahmad)

Penerangan :
Sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui ketaatan hambanya dan kelalaian hambanya.Dan Allah memuji hambaNya yang taat beribadah untuk kepadaNya.



Digalakkan berpuasa kepada yang tidak menunaikan haji.
Rasulullah S.A.W telah ditanya mengenai puasa hari Arafah (9 Zulhijjah)? maka jawab Rasulullah S.A.W yang bermaksud : "Dikaffarah(ampun dosa) setahun lalu dan setahun akan datang".
(Sahih Muslim , Tarmizi , Ibnu Khuzaimah dan Baihaqi)
Penerangan :
10 Zulhijjah bakal menggamit lagi menandakan ketibaan Eidil Adha bersama dengan laungan tahmid memuji Allah di atas segala nikmat kurniaannya termasuk nikmat berhari raya. Kemeriahan Eidil Adha akan lebih terasa apabila umat Islam yang tidak mengerjakan ibadat haji di Mekah sama-sama menunaikan puasa sunat hari Arafah. Kelebihan berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang. Ini bermakna Islam sentiasa mengawal setiap tindak tanduk umatnya di mana setiap amalan yang dikerjakan dan bertepatan dengan kehendak syarak akan diganjari pahala termasuklah juga perkara makan dan minum.

Al-Imam as-Syaf’ie berpendapat : “Disunatkan puasa pada hari ‘Arafah bg mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Adapun bg yang mengerjakan ibadah haji, adalah lebih baik untuknya berbuka agar ia kuat berdoa di ‘Arafah.” Dari pendapat Imam Ahmad rh pula : “Jika ia sanggup berpuasa maka boleh berpuasa, tetapi jika tidak hendaklah ia berbuka, sbb hari ‘Arafah memerlukan kekuatan (tenaga).” Begitu juga dengan para sahabat yang lain, lebih ramai yang cenderung untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah ketika mengerjakan ibadah haji.

Wallahua'lam.

0 ulasan:

Design by FARISZ@AZ.Com