.
Promosi
.

Gerhana Bulan : 2.22 Pagi (Waktu Malaysia)


Bismillahirrahmaanirrahiim



إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لآيَاتٍ لأولِي الألْبَابِ (١٩٠)

Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal;

(Surah Ali Imran : 190)


Daripada Abi Barkah katanya :
"Rasulullah S.A.W bersabda : Sesungguhnya matahari dan bulan adalah tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Kedua-duanya tidak gerhana disebabkan matinya seseorang atau disebabkan lahirnya. Tetapi kedua-duanya merupakan dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah menakutkan hamba-hambanya. Apabila engkau melihat perkara tersebut hendaklah engkau solat dan berdoa sehingga gerhana itu hilang pada padangan“.
(HR. Bukhari)

Daripada Al-Mughirah bin Syu'bah r.a katanya :
"Matahari telah gerhana pada masa Rasulullah s.a.w di hari kematian Ibrahim iaitu anak lelaki baginda. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda-tanda kekuasaan Allah. Kedua-duanya tidak gerhana disebabkan kematian seseorang atau kerana dihidupkannya. Oleh itu apabila kamu melihatnya berdoalah kepada Allah dan dirikanlah sembahyang sehinggalah gerhana itu hilang."
(Sahih Muslim : No.1522)

Daripada Abdullah bin Umar r.a :
"Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesungguhnya matahari dan bulan tidaklah menjadi gerhana disebabkan kematian seseorang atau kerana dihidupkan seseorang tetapi kedua-duanya adalah termasuk ayat-ayat (tanda-tanda) dari Allah. Oleh itu apabila kamu semua melihatnya maka dirikanlah sembahyang."
(Sahih Muslim : No.1521)

Daripada Abu Mas'ud Al-Ansariy r.a katanya :
"Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda dari tanda-tanda kebesaran Allah. Kedua-duanya (ketika berlaku
gerhana) digunakan oleh Allah untuk menakutkan (memberi amaran) kepada para hambaNya dan keduanya tidaklah menjadi gerhana disebabkan kematian seseorang di antara manusia. Oleh itu apabila kamu melihatnya maka dirikanlah sembahyang dan berdoalah kepada Allah sehinggalah Allah meneranginya semula kepada kamu."
(Sahih Muslim : No.1516)

Daripada Abu Musa r.a katanya :
"Telah berlaku gerhana matahari pada zaman Rasulullah s.a.w. Baginda bangkit dengan terkejut, bimbang kalau-kalau hari itu adalah Hari Kiamat. Kemudian beliau datang ke masjid lalu mendirikan sembahyang. Baginda berdiri, rukuk dan sujud dalam tempoh yang lama. Aku tidak pernah melihat sama sekali baginda bersembahyang begitu. Kemudian baginda bersabda: Sesungguhnya inilah ayat-ayat (tanda-tanda) yang diutuskan oleh Allah dan berlakunya bukanlah kerana kematian seseorang atau juga dihidupkan seseorang tetapi Allah mengutusnya untuk menakutkan (memberi amaran) kepada hamba-hambaNya. Oleh itu apabila kamu melihatnya maka bersegeralah mengingati-Nya, berdoa kepadaNya dan memohon keampunan dariNya."
(Sahih Muslim : No.1518)


Gerhana Bulan kali ini akan berlaku pada 5.24 petang (Waktu Antarabangsa) 15 Jun 2011 bersamaan 2.22 pagi (Waktu Malaysia) 16 Jun 2011.

P1 : Bulan mula memasuki kawasan bayang penumbra bumi pada jam 1.22 pagi.

U1 : Ketika ini bulan berada di dalam kawasan bayang penumbra bumi dan mula menyentuh bayang umbra pada jam 2.22 pagi.

U2 - U3 : Fasa Gerhana Penuh secara rasminya akan bermula pada jam 3.22 pagi hingga 5.02 pagi.
Kemuncak gerhana ialah pada jam 4.12 pagi.

U4 : Bulan mula bergerak keluar dari kawasan bayang umbra bumi pada jam 5.02 pagi.

P4 : Pada peringkat ini, bulan mula bergerak keluar dari kawasan penumbra bumi pada jam 6.02 pagi.

Fenomena ini berakhir sepenuhnya pada jam 7.02 pagi.

Wallahua'lam.

0 ulasan:

Design by FARISZ@AZ.Com