.
Promosi
.

Seloka Wang di Tabung Derma

Bismillahirrahmaanirrahiim.


Seloka Wang di Tabung Derma

Suatu hari bertemulah wang-wang ringgit di suatu tabung derma. Ia menemukan syiling seringgit dan wang kertas seperti RM1 , RM5 dan RM50.

RM1 : Wah... kali ini kita bertemu kembali ditabung derma. Bukan mudah kita nak bertemu seperti ni ditabung derma.

RM5 : Yelah biasanya kita berjumpa di tabung derma pada hari Jumaat dan bulan Ramadhan.

RM50 : Kalau di pusat beli belah kita selalu berjumpa tapi di tabung derma susah kita berjumpa. Aku ni lagi susah nak jumpa korang kat tabung derma.

Syiling Seringgit : Jom cerita kita selalu kat mana. RM1 selalu kamu kat mana?

RM1 : Aku selalu banyak di pusat beli belah , gerai-gerai dan tabung derma. Ko pula macamna boleh ada kat tabung derma ni Syiling Seringgit?

Syiling Seringgit : Aku kan sudah tiada nilai sebab duit syiling spesis aku dah dimansuhkan dari diguna pakai. Aku dicampakkan dalam tabung ni pun sebab mereka rasa aku ni beban dalam beg duit mereka.

(Gelak sakan wang-wang kertas atas apa yang berlaku kepada Syiling Seringgit)

Syiling Seringgit : Sampai hati korang gelakkan aku?(sambil menangis)

RM50 : Kami gurau saja lah , jangan lah menangis lagi ye Syiling Seringgit?

Syiling Seringgit : RM50 kamu pula selalu di mana?

RM50 : Aku ni jarang ada kat tabung derma , selalunya aku berada di pusat membeli belah atau gerai jualan. Di gunakan untuk mereka membeli barang keperluan harian atau digunakan untuk mereka berhiburan seperti di pusat hiburan atau karaoke.

RM1 : Habis tu macamna RM50 boleh berasa di tabung derma sedangkan kamu jarang berada di tabung derma?

RM50 : Tadi ada yang memang hendak meletakkan aku sebab hendak menderma dan ada juga yang meletakkan aku tapi mereka mengambil RM10 empat keping dan RM5 sekeping pula ditabung.

Syiling Seringgit : Banyak songeh juga ye mereka yang hendak meletakkan RM50 di tabung derma. Hah... RM5 bagaimana pula kamu berada di tabung derma dan selalunya kamu di mana?

RM5 : Aku selalu berada di tempat yang biasa korang berada juga seperti di pusat membeli belah dan pusat hiburan dan jarang berada di tabung derma. Aku berada di sini sebab ada dari mereka yang benar-benar ingin mendermakan aku dan ada yang meletakkan aku di tabung derma kerana ketiadaan wang kecil seperti RM1.

RM1 : Hey kawan-kawan , tu pengutip tabung derma sedang mengutip tabung-tabung derma dan nanti kita diasingkan mengikut jumlah ringgit.

RM50 : Oklah nanti kita berjumpa lagi ye di tabung derma pada hari jumaat atau bulan Ramadhan tahun depan.

Syiling Seringgit dan RM5 : Ok , jumpa lagi nanti ye.

Wallahua'lam.

0 ulasan:

Design by FARISZ@AZ.Com