.
Promosi
.

Aku dan BERSIH

Bismillahirrahmaanirrahiim.


Perhimpunan BERSIH
9 Julai 2011
Di Kuala Lumpur
Sogo , Bagunan DBKL , Masjid Kampung Baru


Tuntutan Bersih 2.0:
  • Pendaftaran automatik
  • Reformasi undi pos
  • Penggunaan dakwat kekal
  • Akses kepada media
  • Masa berkempen minima
  • Pengukuhan perbadanan awam
  • Hentikan rasuah


Pandangan Ku

Saya menyokong 8 tuntutan BERSIH iaitu Pendaftaran automatik , Reformasi undi pos , Penggunaan dakwat kekal , Akses kepada media , Masa berkempen minima , Pengukuhan perbadanan awam , Hentikan rasuah.

Sebagai rakyat Malaysia yang di mana Malaysia adalah sebuah Negara Demokrasi adalah wajar tuntutan-tuntutan  tersebut dilaksanakan oleh pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR). Kerana :

1. Bersihnya sistem pilihanraya akan membawa keuntungan kepada rakyat di mana rakyat berhak memilih mana-mana pemimpin dan parti secara adil dan pilihanraya tersebut akan berlaku secara adil.

2. Rakyat bukan saja layak mengundi mengikut kehendak rakyat malah rakyat berhak mendapat informasi secara bebas,adil dan bertanggungjawab untuk memastikan pilihan yang dibuat adalah tepat!

3. Perkara ini bukanlah menguntungkan pihak Pakatan Rakyat (PR) atau Barisan Nasional (BN) malah ia menguntungkan rakyat sebab ia mampu mematangkan lagi pemikiran dan informasi setiap lapisan rakyat.

4. Malah setiap parti politik akan bertanding secara adil dan bertanggungjawab disamping itu ia mematangkan lagi setiap parti.

5. Mengelakkan gejala rasuah kerana gejala rasuah menyebabkan individu yang dipilih oleh rakyat/masyarakat akan melompat parti sedangkan individu yang berjaya di dalam pilihanraya adalah dipilih kerana parti yang diwakilinya.

6. Dakwat kekal merupakan suatu cara yang baik untuk mengelakkan wujudnya "Pengundi Hantu" di mana "hantu-hantu" tersebut kemungkinan akan mengundi menggunakan kad pengenalan individu lain atau "hantu-hantu" tersebut akan menjadi "hantu" di kawasan pilihanraya yang lain.

7. Pengukuhan badan awam amatlah penting untuk mengelakkan wujudnya penjualan atau pemberian warganegara secara tidak mengikut piawai yang telah ditetapkan kerana ia akan menggugat keharmonian dan keselamatan sesebuah negara.

8. Menambah masa kempen minima adalah suatu yang perlu kerana ia memberi peluang kepada rakyat untuk menimbang dan mengkaji manifesto setiap pihak untuk membuat keputusan yang tepat.

9. Undi pos perlulah direformasikan ia untuk bertujuan memastikan keadilan,ketelusan dan bertanggungjawabpan sistem undian kerana untuk mengelakkan ia dimanipulasikan oleh sebilangan pihak yang membawa kesan ketidakadilan didalam sistem pilihanraya.

Saya menyokong tuntutan BERSIH adalah kerana pentingnya keadilan,ketelusan dan bertanggungjawabpan sesebuah pilihanraya untuk memastikan pihak yang dipilih adalah benar-benar layak dan bertangungjawab dalam memimpin dan melaksanakan dasar negara Malaysia untuk memastikan hak setiap rakyat terjaga dengan seadil-adilnya , malah Islam amat menitik beratkan bahawa setiap pemimpin yang dipilih adalah pihak yang benar-benar layak ia bersandarkan firman Allah di Surah An Nisaa' ayat 58 iaitu

إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الأمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا (٥٨)

58. Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan Segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum Dengan adil. Sesungguhnya Allah Dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran Yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

Bagaimanapun saya amat berharap setiap aktivis BERSIH menjaga akhlak dan perilaku serta menjauhkan diri dari melakukan provokasi. Saya juga berharap setiap aktivis BERSIH tidak melayan provokasi lebih-lebih dari provokasi dari pihak Anti-BERSIH untuk mengelakkan tercetusnya provokasi yang lain kerana kita perlu sedar dan faham bahawa provokasi yang mereka cetuskan adalah untuk merosakkan tujuan dan matlamat BERSIH serta untuk menimbulkan prasangka buruk rakyat terhadap BERSIH.

Wallahua'lam.

2 ulasan:

ainhany said...

alhamdulillah..
Muga ALLAH bukakkan hati semua org faham maksud tuntutan..
Hanya yang aman pilihan kita..

semuga ALLAH juga selamatkan perjuangan ini..BERSIH !!

mhn izin copy dan paste ye.

Mohamadazhan.com said...

Terbaik bro...ulasan yang menarik sebagai rakyat yang bebas...usah gentar untuk terus bersuara =)

Design by FARISZ@AZ.Com