.
Promosi
.

Cara Pasang CommentLuv Di Blog


Bismillahirrahmaanirrahiim.

Entry FARISZ@AZ.Com kali ini adalah tutorial bagaimana para blogger hendak memasang CommentLuv. Ianya kesambungan Cara Pasang Intensedebate Di Blog. Seandai anda belum memasang Intensedebate di blog anda,saya galakkan anda membaca Cara Pasang Intensedebate Di Blog terlebih dulu.Bagi saya adalah lebih baik blog dipasang dengan Intensedebate terlebih dulu dan di kemudiankan dengan memasang CommentLuv di blog.

Untuk anda yang memasang Intensedebate,saya galakkan anda turut memasang CommentLuv ia kerana apabila anda hanya memasang Intensedebate tanpa CommentLuv maka comment penziarah di blog anda tidak akan menjadikan backlink diblog anda.Backlink amat penting bagi setiap blog untuk mempopularkan sebuah blog di Yahoo atau Google.Seandai anda mahukan backlink blog anda melalui comment anda perlu memasang CommentLuv selepas anda memasang Intensedebate.

Baiklah saya teruskan dengan cara memasang CommentLuv selepas memasang Intensedebate.

1. Sila "Signin" Intensedebate

2. Buka "Home" atau "Perumah" Intensedebate

3. Klik "Site" dan pilih url yang telah anda daftarkan

4. Klik "Plugins"

5. Klik "Aktif" atau "Aktivate" pada CommentLuv dan pada mana-mana plugins yang anda ingin aktifkan di blog anda.

6. Klik "Tools" dan "Reinstall"

7. Untuk tetapan install anda mempunyai dua pilihan iaitu "Widget" atau "Template".Saya mencadangkan anda memilih "Template".

8. Untuk tetapan "Comment" anda mempunyai dua pilihan iaitu "
All new posts (Recommended)" atau "On all blog posts".Saya mencadangkan anda memilih "All new posts (Recommended)" ianya untuk memastikan comment lama anda tidak didelete atau disembunyikan atau "hiden"

9. Untuk anda menguploud HMTL Blog ke Intensedebate , anda perlu terlebih dulu downloud HMTL Blog di Blog anda.

i) Buka blog anda

ii) klik "Design" , klik "Edit HTML" dan klik "Download Full Template"

iii) Sila ke ruangan "Install Intensedebate" semula

iv) Klik "Browse" untuk anda cari HMTL yang anda downloud tadi.

vi) Klik "Uploud file and continue" untuk anda uploud HMTL yang anda downloud tadi.


6. Salin atau copy kode HMTL.Setelah anda menguploud HMTL ke Intensedebate,Intensedebate akan mengeluarkan kode HMTL yang perlu anda salin dan letakkan di blog anda.


i) Salin kode HMTL yang diberikan oleh Intensedebate

ii) Buka blog anda

iii) klik "Design" , klik "Edit HTML" dan padam kode HMTL di blog anda

iv) Paste atau letakkan kode HMTL yang anda salin.

v) Klik "Preview". Seandai tidak "Error" sila klik "Save Template"

Untuk tutorial blogspot yang lain anda boleh ke Tutorial Blogspot FARISZ@AZ.Com

Wallahua'lam.

5 ulasan:

AmenoWorld said...

Nanti aku terai.. aku rasa aku dah faham kat mana kesilapan aku sebenarnya, kalau ikut tutorial ko neh.. nampaknya aku dah copy kode yang salah tadi..

syuxer said...

tq bro..:)..tutorial ni aku buat..:)..arap2 menjadi..anyway..salam perkenalan dan follow u bro..:)..#2125

wan_cikgumuzik said...

nak tanya soalan.. kalau kita buat comment love nihh, adakah statistik comment akan dikira di blog kita dan jika kita check ruangan Comment di dashboard blog kita, ada tak komen2 yang terkini?? dan boleh ker buat pop up comment yg mcm ini??? tolong jelaskan yer?? saya budak baru..

Ismi Azraf said...

@wan_cikgumuzik

Intensedebate dan CommenLuv adalah plugin untuk ruangan comment.

Untuk catatan blog yang lama ia kekal dalam konsep sistem comment biasa. Selepas siap proses dan update catatan maka catatan baru akan menggunakan sistem comment intensedebate dan commentluv.

Untuk statistik comment . Disebabkan ia plugin maka ia termasuk dalam statistik comment tetapi statistik comment jenis plugin dan tidak termasuk dalam statistik comment biasa.

Jika menggunakan intensedebate dan commentLuv boleh setting comment terus di approve atau perlukan pengesahan. Setiap comment yang diberikan oleh blogger apabila kita menggunakan intensetdebate dan commentluv tidak akan ditunjuk di dashboard tetapi memerlukan kita signin intensedebate untuk approve di web tersebut,setiap update comment akan dihantar pemberitahua melalui email yang didaftarkan.

Untuk intensedebate dan commentluv buat masa ni masih tidak boleh dijadikan secara pop up sebab ia plugin.

Sadun said...

thank you , tutrorial ko ringkas dan tepat, serta padat. hehe, inilah yang aku cari-cari... aku dah pasang kat blog aku ..hehehe.. sudi2lah komen blog aku.haha

Design by FARISZ@AZ.Com