.
Promosi
.

Hosni Mubarak Meletakkan Jawatan

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Hosni Mubarak, Presiden Mesir, telah meletak jawatan dan menyerahkan kuasa kepada Majlis Tertinggi Tentera.

Omar Suleiman, Naib Presiden Mesir, mengumumkan bahawa ia meletak jawatan dan memberi kuasa kepada Majlis Tertinggi Tentera.

Kenyataan ringkas Suleiman disambut dengan laungan persetujuan dan dengan perayaan nyanyian dan mengibarkan bendera dari kerumunan ratusan ribu di Kaherah Tahrir Square, juga oleh juru kempen pro-demontrasi yang menghadiri protes di seluruh Mesir pada hari Jumaat.

Para demontrasi di Tahrir melaungkan "Kami telah menjatuhkan rejim", sementara banyak terlihat menangis, bersorak dan memeluk satu sama lain.

Mohamed ElBaradei, pemimpin pembangkang, mengatakan bahawa saat ini sebagai "hari terbesar dalam hidup saya", dalam komen kepada agensi berita Associated Press.

"Negara ini telah dibebaskan setelah puluhan tahun penindasan,'' ujarnya.

" Malam ini, selepas berminggu-minggu kekecewaan, kekerasan, intimidasi hari ini, orang-orang Mesir merasakan bahawa permintaan mereka telah didengari, tidak hanya oleh presiden, tetapi oleh orang di seluruh dunia, " laporan di Tahrir Square.

"Rasa terharu hanya tak terlukiskan," kata koresponden kami di istana presiden Heliopolis Mubarak, di mana sekurang-kurangnya sepuluh ribu aktivis pro-demokrasi berkumpul,.

"Saya telah menunggu, saya telah bekerja sepanjang hidup dewasa saya untuk melihat kekuatan rakyat Mesir untuk menyuarakan pendapat." kata-kata dari Dina Magdi, seorang aktivis pro-demontrasi di Tahrir Square mengatakan kepada Al Jazeera.

"Saat ini tidak hanya sekitar Mubarak mengundurkan diri, itu juga tentang kekuatan rakyat untuk membawa perubahan yang tidak ada yang berfikir mungkin."

Di Alexandria, bandar kedua Mesir, wartawan kami menggambarkan sebuah "ledakan emosi". Dia mengatakan bahawa beratus-ratus ribu orang merayakan di jalanan.

Aktivis Pro-demokrasi di ibukota Mesir dan tempat lain sebelumnya berbaris di istana presiden, bangunan televisyen negara dan pemasangan kerajaan lain pada hari Jumaat setelah 18 hari berturut-turut protes di adakan.

Untuk lebih lanjut si baca di Al-Jazeera

MESIR : Naib Presiden Mesir, Omar Suleiman mengumumkan bahawa Hosni Mubarak telah melepaskan jawatannya sebagai presiden negara itu dan menyerahkan kuasa pentadbiran negara kepada pihak tentera.

Pengumuman yang dibuat oleh Omar itu disiarkan secara langsung dalam televisyen nasional lewat petang Jumaat (waktu Mesir).

Sebelum itu, para penunjuk perasaan telah bersorak gembira di jalan-jalan raya dan di Medan Tahrir iaitu pusat berkumpulnya rakyat Mesir sebaik sahaja berita mengenai perletakkan jawatan Hosni diumumkan.

"Mengambil kira segala kesukaran yang sedang dihadapi oleh negara kita, Presiden Mohammed Hosni Mubarak telah memutuskan untuk meletakkan jawatannya sebagai pemimpin negara dan menyerahkan tugas untuk mentadbir kepada Majlis Tertinggi Angkatan Tentera Mesir," kata Suleiman di dalam pengumumannya itu.

Sejurus sebelum pengumuman itu dibuat, Hosni yang kini berusia 82 tahun telah meninggalkan ibu negara untuk berada di Sharm el-Sheikh berhampiran Laut Merah iaitu tempat istirehat presiden untuk sekian lama.

Sebaik sahaja berita mengenai perletakkan jawatan Hosni tersebar luas, kedengaran pekikan "Allahu Akbar" dan sorakan kejayaan beribu-ribu penunjuk perasaan yang membanjiri jalan-jalan utama. Ada yang membakar mercun dan bunga api tanda gembira.

Di Medan Tahrir, ada di antara penunjuk perasaan yang pengsan seolah-olah tidak mempercayai apa yang mereka dengar dan tidak sangka gerakan massa yang mereka anjurkan membawa kepada kejatuhan seorang presiden yang telah berada di tampuk kekuasaan selama 30 tahun.

Warga Mesir telah menganjurkan tunjuk perasaan sejak dua minggu berturut-turut tanpa putus.

Dua hari yang lalu, Hosni Mubarak masih ingin bertahan di kerusi presiden walaupun dia membuat pengumuman bahawa kuasa mentadbir telah diturunkan kepada naibnya. Namun begitu pengumuman tersebut masih tidak meredakan rakyat Mesir yang terus menerus mengadakan demo menuntut perletakkan jawatannya dengan segera.

Hosni mahu terus kekal sehingga September di mana beliau berhasrat untuk mengadakan pilihan raya presiden dan melepaskan jawatannya secara terhormat.

Malah beliau enggan mendengar nasihat para penasihatnya yang mencadangkan agar beliau melarikan diri ke luar negara.

"Saya mahu mati di bumi Mesir," ujar Hosni Mubarak kepada para penasihatnya.

Sehingga berita ini ditulis, adalah tidak diketahui sejauh manakah pihak tentera diberi mandat untuk mentadbir Mesir dan apakah demokrasi akan dibenar mengambil tempat di kalangan rakyat.

Angkatan tentera yang sejak pemerintahan beraja berakhir memainkan peranan yang besar dalam Kerajaan Mesir masih lagi dilihat sebagai institusi yang berpengaruh dalam politik negara itu.- Mstar

Pandangan FARISZ@AZ.Com :

1. Hosni Mubarak meletakkan jawatan selepas desakan dari rakyat Mesir,namun agak pelik kerana boleh dikatakan agak awal untuk Hosni Mubarak meletakkan jawatan kerana ia mempunyai sokongan kuat dari Amerika dan Israel.

2. Saya berpendapat agak mustahil juga Amerika dan Israel akan membiarkan Hosni Mubarak meletakkan jawatan kerana Mesir merupakan negara pelaburan ke 2 terbesar buat Amerika selepas Israel.Kehilangan Mesir dari pengaruh Amerika merupakan kerugian yang besar dan ancaman buat Israel kerana selama ini Mesir adalah pendokong kuat buat Israel malah pintu Rafah juga ditutup oleh Mesir.Seandai skala politik Mesir berubah dan pintu Rafah dibuka ia akan menyebabkan bantuan ke Palestine akan berjalan mudah melalui pintu Rafah malah kemungkinan bantuan persenjataan kepada rakyat Palestine bagi menentang Israel juga mungkin akan berlaku.

3. Seandai skala politik Mesir berubah menuju "Mesir Baru"  ia akan membuatkan ekonomi dan politik Israel terjejas dan tekanan Israel terhadap Palestine juga akan berkurang.Malah amat dirisaukan oleh Israel adalah kesatuan negara Islam dan bantuan melalui pintu Rafah.

4. Ini adalah peluang Ikhwanul Muslimin untuk terus bertapak di Mesir namun strategi perlu dirangka untuk mengelakkan Ikhwanul Muslimin sekali lagi menjadi mangsa pengkhianatan perjanjian.

Wallahua'lam.

4 ulasan:

cnen said...

alhamdulillah.
dah bace pagi tadi jugak. rase nye pon amatlah pelik ats tndakan diktator tu. tapi pemerintahan tentera tu pon dgr2 org hosni jugak. well, Allah know the best!

MuNie said...

hmm.. agenda amerika je ni.. mesti ada something di sebaliknya..

semoga Islam bertapak kuat di dunia ni. ameen..

Raden said...

amerika nie...somethin smell fishy here..
jgn jd cam iraq sudah

Ismi Azraf said...

Sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah.

Seandai mana-mana negara menentang Israel dan Amerika,maka negara tersebut akan diperangai oleh Amerika dan Israel.
Jatuh dan lemah sesebuah negara Islam adalah berpunca dari seluruh umat Islam.
Jika diperhatikan kebanyakan negara Islam menjadi seperti Palestine,Iraq,Afganistan dan Parkistan adalah berpunca dari umat Islam sendiri yang lemah dan tidak bersatu serta beberapa pemimpin yang mengaku Islam menjadi talibarut Israel dan Amerika.

Design by FARISZ@AZ.Com