.
Promosi
.

Ada blogger BODOH "comment" di Blog?


Bismillahirrahmaanirrahiim,

Dalam dunia blogger kita akan berjumpa berbagai karenah blogger. Ada yang bijak berblog,terlebih bijak berblog dan bodoh dalam berblog dan bodoh sombong di dalam berblog.

Di dalam dunia blog juga pasti ada blogger yang menjadikan medium blogya sebagai medium pemasaran perniagaannya. Tidak salah berniaga secara online tetapi kemahiran menjual dan memastikan perniagaan tersebut halal dan tiada unsur gharar perlulah dititik beratkan kerana ia bersangkut paut dengan dosa dan pahala.

Baru-baru ini ada individu blogger yang boleh dikategorikan blogger bodoh kerana tidak menghormati privasi serta terma syarat berblog,tidak salah mempromosi blog atau perniagaan di blog blogger lain tetapi haruslah memastikan catatan blog tersebut tidak berkait dengan unsur haram dan perniagaan yang dipromosi tersebut tidak berunsur haram atau pun gharar.

Bagi blogger yang "WARAS" pasti ia tidak akan meluluskan comment yang akan mempromosi blogger yang mempunyai catatan blog yang akan menjadikan ia mempunyai "saham" ke NERAKA dan berniaga akan yang berunsur HARAM atau pun GHARAR.

Mengapa saya katakan blogger tersebut BODOH?
Maaf,Ia bukanlah suatu cacian kerana suatu kata-kata boleh menjadi cacian atau pun sekadar penyataan. Sifat mempersoal privasi blogger lain dengan sistem comment yang dilakukan dengan tetapan perlu kelulusan dan menutup "Tanpa Nama" dari melakukan comment adalah tindakan bodoh di dalam berblog. Ini kerana setiap blogger berhak melakukan tetapan diruangan "comment" bagi memastikan privasi blog terjaga di samping membantu admin blog mengetahui siapa yang melakukan "comment" di blognya dan kemungkinan admin blog akan membalas kungjungan ke blog tersebut.

Mengapa "comment" berunsur perniagaan tidak diluluskan?
Di dalam berblog pasti akan ada "comment" yang lari dari tajuk dan pengisian catatan blog. Malah kemungkinan juga akan ada blogger perniagaan menjadikan blogger lain sebagai medium pemasaran perniagaannya dengan meletakkan "comment" yang berunsur perniagaan di sesuatu blog. Adalah wajar blogger untuk tidak meluluskan "comment" berunsur perniagaan tersebut kerana belum diketahui taraf perniagaan tersebut halal atau tidak serta adakah ia mempunyai unsur gharar atau tidak malah jika blogger meluluskan "comment" yang berunsur perniagaan tersebut dan perniagaan tersebut HARAM atau pun mempunyai unsur GHARAR maka blogger dikira menyebarkan perniagaan tersebut dan bertanggungjawab atas tindakan tersebut.

Provokasi ke blogger lain untuk menaikkan jumlah pembaca?
Antara perlakuan sebilangan blogger sama ada blogger baru atau pun blogger lama dalam menaikkan jumlah pembaca adalah dengan melakukan provokasi terhadap blogger lain dengan harapan pembaca blog tersebut akan ke blog ia dan admin akan membuat catatan dan meletakkan "backlink" terhadap blog ia. Ia adalah tindakan kurang ajar di dalam berblog sebab ia menggangu privasi blog. Blogger yang berpelakuan tersebut tidak akan kekal dalam di dalam berblog jika blogger-blogger melakukan boikot terhadap blogger tersebut.

"Comment"  dan promosi catatan dengan hikmah
Tidak salah mempromosi catatan blog anda dan perniagaan anda tetapi perlu dipastikan catatan tersebut adalah perkara yang baik dan tidak salah mempromosi perniagaan anda tetapi pastikan perniagaan tersebut HALAL dan tidak mempunyai unsur GHARAR . Bina ikatan blogger untuk memastikan "comment" anda diluluskan oleh admin dan admin blog tidak akan terasa hati dengan "comment" yang mempunyai unsur promosi yang dilakukan oleh anda.

Sekadar munasabah bersama untuk tidak menjadi blogger seperti yang dinyatakan di atas dan buat blogger yang mempersoalkan sistem tetapan yang dibuat oleh saya, sila muhasabah diri dan buat blogger yang mempersoalkan kenapa saya tidak meluluskan comment ia yang mempunyai promosi catatan tidak berfaedah harap muhasabah diri. Buat blogger yang email kepada saya dengan mengatakan saya sombong harap berfikir,saya tidak sombong dan siapa saya untuk sombong?Seandai saya sombong,saya tidak akan membuat peraduan untuk mempromosi blogger yang menjadi follower blog saya.

Wallahua'lam.

4 ulasan:

Nur Ardilla Najwa said...

sabo je laaa...

Cik Bidadari said...

tajam menikam nie... tapi mcm ya juga...

Nurul An-nur said...

isbir 'ala ma yaqulun wa yaf'alun ^^.

diana said...

tapi apa yang berlaku sebalik nya apabila blogger melakukan provokasi terhadap blogger lain..jumlah pengunjung blog dia semakin ramai..
setiap kali ada post baru orang akan tetap singgah sebab nak tahu siapa pulak mangsa seterusnye..:p
tak de pulak yang boikot..
yang mengeji saja yang ramai..
tapi dari segi traffic dia masih untung.

Design by FARISZ@AZ.Com