.
Promosi
.

Antara di sebalik kematian adik Saiful Syazani

Kematian adik Saiful Syazani Saiful Sopfidee telah menggemparkan Negara. Pembawaan carita oleh media telah mengejutkan semua pihak termasuk saya yang menjadi mangsa kepada penceritaan media berkenaan isu tersebut. Peristiwa berlaku apabila seorang guru agama sebuah sekolah dikatakan telah mendera seorang pelajar berusia 7 tahun hingga menyebabkan kematian pelajar tersebut.

Boleh kita baca bagaimana ‘jahat’nya guru tersebut dengan pendedahan media seperti,

“Selepas memukul kepala, suspek dikatakan `naik hantu’ dan menggoncang badan mangsa serta menolaknya dengan kuat ke dinding yang dipercayai punca utama murid itu mengalami pendarahan dalam kepala dan komplikasi jantung” – harian metro- (boleh baca lanjut dengan tajuk, cikgu ambil nyawa )

“Saiful Syazani meninggal dunia selepas tiga hari dilaporkan koma, akibat dibelasah guru yang juga seorang warden di sekolah agama persendirian selepas disyaki mencuri RM7 di asrama sekolah. Dalam kejadian Khamis lalu itu, mangsa diikat kedua-dua tangan pada tingkap dan dibelasah bertalu-talu sebelum dihempas ke dinding hingga menyebabkannya mengalami pendarahan organ dalaman” – JPM Malaysia -

Setelah kita mengikuti kes tersebut melalui media yagn membuat liputan, maka kita telah menghukum dengan rasminya bahawa sungguh jijik dan jahat perbuatan guru tersebut.

Namun disana, saya masih curiga akan kisah yang berlaku. Dengan izin dan kesempatan yang diberikan Allah, telah menggerakkan hati saya dan pimpinan GAMIS ( Akram dan Nazry ) melawat tempat kejadian dan rumah arwah di Jejawi, Perlis. Kami kesana atas kerja rasmi GAMIS dan berkesempatan menziarahi rumah arwah.

CERITA SEBENAR

Setibanya kami di sekolah berkenaan, ustaz waqar ( sahabat baik kepada guru agama yang dituduh ‘membunuh’)menyambut kami dengan mesra dan penuh ukhwah. Kami terus dibawa kerumah ayah angkat arwah terletak lebih kurang 6km dari sekolah berkenaan. Sepanjang perjalanan, ustaz waqar telah mencerikan kisah sebanar kejadian.

NONE“ adik saiful(arwah) merupakan seorang yang mesra dengan orang. Dia agak aktif disekolah dan pernah menjadi Johan pertandingan azan PASTI peringkat negeri Perlis(gambar hadiah yang dimenangi). Setelah masuk ke darjah 1, dia tinggal diasrama. Namun timbul beberapa kes disiplin sepanjang adik ni tinggal diasrama hinggalah pada kemuncaknya dia didapati mencuri wang rakannya berjumlah RM7. Maka dia telah dipanggil oleh ustaz (yang dituduh) yang merupakan warden asrama ke bilik warden. Ustaz telah bertanya kepada adik saiful tentang kecurian wang rakannya, dan dia mengaku berbuat demikian. Semasa pertanyaan diajukan, ustaz berkenaan telah mengikat kedua-dua tangan adik saiful dibahagian hadapan, bukan belakang.  Namun sepanjang berada dibilik warden tersebut, TIDAK ADA penderaan fizikal yang berlaku sebagimana yang dilaporkan. Sebaliknya ikatan tangan tersebut dibuka setelah ustaz berkenaan ingin keluar dan mengurung adik saiful dalam bilik berkenaan. Setelah 2 jam ditinggalkan, seorang lagi warden, ustaz y telah membuka bilik berkenaan dan mendapati adik saiful terbaring diatas toto sambil menggigil. Mulanya ustaz y mengesyaki adik saiful terkena sawan dan kacing gigi, namun beliau sendiri tidak pasti akan penyakit yang menyerang. Lantas ustaz Y terus membawa adik saiful ke hospital Kangar, namun pihak hospital tidak dapat menerima pesakit kerana banjir melanda Bandar Kangar pada masa itu. Seterusnya adik saiful dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star dan terus dimasukkan ke wad ICU.

Pada malam kejadian itu juga ustaz h telah menemui ayah angkat adik saiful dan memohon maaf atas kesilapan dia mengurung arwah selama 2 jam. Sebelum ustaz h pergi kehospotal, dia terkejut dengan berita bahawa adik saiful dimasukkan ke icu, lantas dia terus menunaikan solat hajat”.

Selang 3 hari dari hari kejadiaan, adik Saiful dipanggil oleh Allah untuk mengadapnya pada jam 8pagi hari ahad.”

Begitulah cerita sebenar kejadian kematian adik saiful yang telah diceritakan oleh rakan baik ustaz h. Kami terus pening kerana banyak percanggahan maklumat yang dibaca melalui media sebelum daripada itu. Kami terus sampai kerumah Abang Zamri(ayah angkat adik saiful). Ketibaan kami disambut mesra oleh abang zamri yang kelihatan pasrah dan redha akan ketentuanNya. Adik saiful tinggal bersama keluarga Abang Zamri sejak umur 2 tahun setengah, setelah bapa adik saiful tidak mahu membelanya setelah kematian ibu adik saiful. “ dia seorang yang berani dan tak takut apa yang orang kata. Dia memang keras dan keberanian dia tak padan dengan umur dia” cerita abang zamri.

Setelah setengah jam berbual dengan abang zamri, kami pun memohon izin untuk pulang. GAMIS sempat menyampaikan sedikit bantuan kepada abang zamri atas musibah yang menimpa. Kami doakan agar abang zamri dan keluarga tabah dan sabar menempuh ujian yang mendatang. ( gambar Abang Zamri, senyum tanda terima kasih )

Semasa perjalan pulang, ustaz waqar sempat menyambung ceritanya tadi. Beliau turut mengaitkan kes ini telah menjadi suatu isu politik kepartian kerana sekolah berkenaan adalah dibawah parti PAS. Maka sebab itu, pelbagai cerita pelik yang timbul. Saya rasakan apa yang diceritakan oleh ustaz w adalah benar setelah melihat laporanforensik yang diberitakan bahawa punca kematian adik saiful adalah kerana kekurangan oksigen dan pendarahan dalam otak. Maka pelbagai kemungkinan boleh berlaku, namun nyata sekali tidak ada kesan LEBAM akibat pukulan yang berlaku sebagimana yang dilaporkan oleh media. Lihat laporan ini, meniggal akibat kekurangan oksigen.

Kami juga dibawa melihat bilik warden yang dikatakan tempat adik saiful dikurung oleh warden berkenaan. Bilik tersebut bukan hanya pejabat, bahkan tempat tidur ustaz berkenaan. Banyak lagi persoalan yang timbul disebalik kejadian berkenaan, namun Allah sahaja yang mengetahui kebenarannya. (gambar sekolah Al-furqan, tempat kejadian )

Apa yang sangat menyedihkan ialah apabila masyarakat telah ‘menghukum mati’ peribadi ustaz berkenaan yang hanya dituduh dan ditohmah oleh media yang sanga berat sebelah. Yang lebih teruk lagi bila politikus menjadikan isu ini sebagai senjata politik hingga mendesak sekolah agama berkenaan ditutup.

GAMIS bukan membela tindakan ustaz bekenaan, namun apa yang kami harapkan ialah keadilan mesti diberikan kepada mereka yang terlibat. Media jangan cepat mnghukum hingga masyarakat pada hari ini memberi tanggapan yang sangat negatif kepada sekolah agama rakyat. GAMIS juga mendesak agar jangan libatkan politik yang melampau dalam kes ini hinggalah mahkamah yang menentukan siapa yang bersalah dalam kes berkenaan. Kita doakan agar keadialan diberikan kepada mereka yang berhak, dan pembalasan yang sepatutunya kepada yang zalim.

http://kasturi89.files.wordpress.com/2011/04/09042011189.jpg
rombongan GAMIS kerumah arwah adik saiful, bergambar bersama abang zamri

Sumber : Kasturi89

Penulis : Ahmad Syazwan
Blog : Kasturi89


7 ulasan:

misspeaceuna said...

isu ni kalau dah dikaitkan dengan politik mesti makin bertambah parah..boleh jadi sebahagian ibu bapa kat luar sana hilang kepercayaan dekat sekolah-sekolah agama yang ada...reputasi sekolah agama akan turun..n then tutup...hope tak akan berlaku laa...hurmmm...ape nak jadi dengan dunia sekarang...

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

pd mulanya bila baca kes tu di akhbar sy terfikir juga cerita sebaliknya..tp mmg marahla kalau benar ustaz tu bertindak demikian..cuma yg jadik persoalan kenapa arwah boleh kekurangan oksigen semasa dikurung..kita tunggu polis buat siasatan dan mahkamah tentukan lah kut utk tahu kebenaran..

Mommy Fara said...

Jijik! Tak habis-habis politik! Sampai terkorban anak kecil pun masih politik. Semua nak menyalahkan antara satu sama lain! Jijik!

Pertama kali saya dapat berita macam ini, saya tak terlintas langsung pasal politik. Apa yang saya fikir, kenapa orang dewasa mudah kalah dengan bisikan syaitan sampai anak kecil yang tak terdaya pun nak didera dan dibunuh!

Entahlah! Semoga Allah membalas kekejaman orang yang membunuh anak kecil itu!

P/S - Alhamdulillah, budak kecil itu tak perlu menghadap kekejaman dunia lagi. Semoga Allah mengampuni dan rohnya dicucuri rahmatNya...al-Fatihah!

FARISZ@AZ.Com said...

@mommy Fara

Siapa yang mempolitikkan isu ini?
Di dalam catatan ini cuma menerangkan dan yang mempolitikkan adalah akhbar Umno.Boleh terangkan bahagian mana dalam catatan ini mempolitikkan atau menyalahkan media Umno?

Sila buktikan Cikgu tersebut mendera dan membunuh kanak2 tersebut.

Adakah sahih cerita di Metro tersebut?

Kata2 menjadi fitnah apabila tanpa bukti.

Beza antara muslim dan munafik juga adalah melalui lidah,maka adalah lebih baik diam dari menuduh apabila tanpa bukti sahih.
Jadi persiapkan diri untuk meminta maaf kepada cikgu tersebut apabila mahkamah membuktikan cikgu tersebut xbersalah.

"Tida masuk syurga mereka yang menyebarkan fitnah" (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Fahami surah al Hujuraat ayat 6 untuk diri tidak menjadi fasik / munafik.

[.::aL-bANNA::.] said...

tak habis2 dgn politik kotor. lepas satu2. masalahnye terang2 takde lebam, boleh pulak cakap dera.

kes dera akan timbul jika berlaku lebam yang bnyk.
ape2pon kite jangan cepat percaya satu berita tersebut dgn hanya membace nye sekali then tros judge, lebih baik siasat dlu betol ke tak ape yg diterangkan.
bukankah sebar fitnah itu berdosa? Dosa fitnah lebih buruk dari membunuh. Jangan cepat terpedaya. adalah lebih baik diam dari berkata2. bukankah begitu? renung2kan. :)

Zulkefli Ahmad said...

fitnah akhir zaman ( fitnah Dajjal dan kuncu-kuncunya) ... fitnah yang akan meruntuhkan keyakinan terhadap agama ... tidakkah ini telah dinyatakan oleh Rasulullah s.a.w ... berhati-hatilah dalam setiap perkara yang berlaku. ... wallahua'lam

Zulkefli Ahmad said...

inilah yang dikatakan fitnah akhir zaman ( dajjal dan kuncu-kuncunya ) yang berusaha untuk meruntuhkan keyakinan terhadap agama ... kalau kita lihat setiap sesuatu yang melibatkan atas nama agama seperti ustaz, guru agama, guru al quran atau figur-figur yang beragama akan digembar gemburkan oleh media dimuka-muka hadapan ... bagi saya ini semua perancangan untuk memusnahkan keyakinan terhadap agama itu sendiri ... wallahua'lam

Design by FARISZ@AZ.Com