.
Promosi
.

Pemfitnah Tempatnya Di Neraka?


Bismillahirrahmaanirrahiim,

Fitnah adalah suatu perbuatan menceritakan sesuatu perkara atau menuduh seseorang dengan perkara yang tidak benar atau tanpa bukti yang sahih.

Fitnah sering berlaku apabila seseorang atau sesebuah pihak ingin menjatuhkan seseorang atau pihak yang lain.

Fitnah juga boleh berlaku secara tanpa sedar apabila seseorang yang jahil terhadap sesuatu perkara tetapi tetap berbicara atas perkara yang tidak diketahuinya dan akhirnya ia telah melakukan penuduhan palsu yang menjadikan ia pemfitnah.

Hati-hati terhadap orang atau golongan fasik atau munafik

Kita perlu berhati-hati terhadap orang atau golongan fasik dan apabila mendengar khabar dari golongan fasik atau munafik maka menjadi tanggungjawab kita untuk menyelidikinya sebelum menerima berita tersebut dan sebelum menyebarkannya.Apabila turut menyebarkan berita palsu maka perbuatan tersebut sebenarnya telah menzalimi pihak yang difitnah ia bersandarkan firman Allah di dalam Surah Al Hujuraat ayat 6 :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ (٦)

6. Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.

Hati-hati dari menjadi orang fasik atau munafik

Sebagai seorang yang beragama Islam dan beriman maka setiap perbuatan perlulah dilakukan secara berhati-hati kerana setiap perbuatan kita akan dihitung dan dibalas dengan seadil-adilnya oleh Allah maka kita bukan saja perlu berhati-hati terhadap orang atau golongan fasik dan munafik malah kita juga perlu berhati-hati supaya tidak menjerumuskan diri menjadi orang fasik dan munafik.

Perbuatan menyebarkan berita palsu atau fitnah dari orang atau golongan fasik dan munafik akan menjadikan si penyebar tersebut juga dari kalangan orang fasik dan munafik dan ia adalah pendapat Ulama' bersandar takrifan maksud Surah Al Hujuraat ayat 6.

Antara ciri-ciri golongan munafik adalah apabila ia berkata ia berdusta dan perbuatan menyebarkan berita palsu akan menjadikan seseorang itu termasuk dari kalangan orang munafik kerana perbuatan menyebar berita palsu atau fitnah adalah perbuatan pendustaan di dalam berkata-kata.Ia adalah bersandarkan dari Hadith Riwayat Al Bukhari dan Muslim iaitu "Tanda orang-orang munafik itu ada tiga keadaan. Pertama, apabila berkata-kata ia berdusta. Kedua, apabila berjanji ia mengingkari. Ketiga, apabila diberikan amanah (kepercayaan) ia mengkhianatinya".

Perbuatan memfitnah mencampakkan seseorang sebagai ahli neraka.

Perbuatan memfitnah samada ada dengen segaja atau tidak segaja (kerana kejahilan) adalah amat dilarang oleh Allah malah setiap perbuatan akan diperhitungkan dan di balas samaada dibalas di dunia atau pun diakhirat (di akhirat tetap ada pembalasan).

Allah telah memberi penegasan bahawa bahayanya fitnah ia bersandarkan Surah Al Baqarah ayat 191 iaitu "Fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan"

Allah juga telah memberikan penegasan bahawa orang atau golongan yang menyebarkan berita palsu atau fitnah akan memasuki neraka bersandarkan firman Allah di dalam Surah An Nur ayat 19 :

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (١٩)

19. Sesungguhnya orang-orang Yang suka terhebah tuduhan-tuduhan Yang buruk Dalam kalangan orang-orang Yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).


Rasulullah S.A.W telah menegaskan bahawa orang atau golongan yang menyebarkan fitnah tidak akan masuk syurga ia bersandarkan hadith riwayat Al Bukhari dan Muslim iaitu Rasulullah S.A.W bersabda “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah”

Janganlah menyebarkan sesuatu perkara yang tidak diketahui kesahihannya kerana setiap perbuatan akan dibalas oleh Allah.

وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا (٣٦)

36. Dan janganlah Engkau mengikut apa Yang Engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa Yang dilakukannya.
(Surah Al Isra' : Ayat 36)


Apabila seseorang atau golongan melakukan fitnah dan tidak bertaubat serta tidak mendapat kemaafan dari pihak yang difitnahnya maka orang atau golongan yang melakukan fitnah adalah termasuk dari kalangan ahli neraka ia adalah bersandarkan firman Allah di dalam Surah Al Buruj ayat 10 :

إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ (١٠)

10. Sesungguhnya orang-orang Yang menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki Yang beriman dan orang-orang perempuan Yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab neraka jahannam (kerana perbuatan buruk itu), dan mereka akan beroleh lagi azab api Yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat).


Maka jauhilah dari orang fasik dan munafik dan menjauhkan diri dari menjadi orang fasik dan munafik serta bertaubat seandai telah melakukan tuduhan palsu atau fitnah kerana pintu taubat terbuka luas selagi mana masih bernyawa.

Wallahua'lam.

3 ulasan:

nurkaloi said...

nauzubillah
minta dijauhkan drpd fitnah org len

| gad1s s0ypans | said...

nauzubillah.....
x nak semua tue....
)=

nikaviolet said...

hye thanks sbb sudi follow....dh follow balik...thanks banyk2...

Design by FARISZ@AZ.Com