.
Promosi
.

Pelajar Mesir DiBuang Universiti Kerana Menganjur Bersih 2.0 Mesir?

Bismillahirrahmaanirrahiim,


Baru-baru ini Ustaz Mohd Firdaus Madzlan atau lebih mesra dikalangan mahasiswa Islam di Mesir sebagai Ustaz Alang menerima panggilan telefon daripada doktor kuliahnya, di Darul Ifta' Misriyyah. Bahawa beliau telah dibuang daripada universiti atas alasan beliau adalah penganjur kepada Bersih 2.0 Mesir baru-baru ini.

Ustaz Mohd Firdaus Madzlan adalah penuntut kursus lanjutan untuk menjadi mufti di Darul Ifta' Misriyyah , di mana beliau yang akan menamatkan pengajiannya pada 25 Julai ini. Beliau adalah antara pelajar Malaysia yang cemerlang dengan mendapat pangkat jayyid jiddan(amat baik) di peringkat BA di Universiti Al Azhar. Untuk pengetahuan semua bahawa perhimpunan BERSIH 2.0 Mesir tidak termaktub suatu perkara yang bercanggah dengan undang-undang Malaysia, malah tidak juga termaktud dalam Akta Undang-undang Kolej Universiti (AUKU) kerana pelaksanaan AUKU hanya untuk pelajar atau mahasiswa di Malaysia dan bukannya diluar negara.


Suatu yang pelik adalah kenapa dan mengapa hanya beliau yang dikenakan tindakan namun mahasiswa lain seperti di negara lain yang turut mengadakan perhimpunan BERSIH 2.0 di negara tempat pelajaran masing-masing tidak dikenakan tindakan ? Adakah pihak kerajaan "play save" dalam mengambil tindakan sedangkan perhimpunan aman BERSIH 2.0 di luar negara mahupun di Malaysia sebenarnya tidak bercanggah dengan undang-undang negara dan perlembagaan negara!

Apa yang dilihat adalah sebenarnya tindakan membuang universiti tersebut bukanlah bersandarkan perundangan yang sedia ada namun mempunyai agenda politik di sebaliknya kerana kerisauan dan kebimbangan pihak tertentu terhadap kebangkitan mahasiswa dan peningkatan pemahaman mahasiswa terhadap 8 tuntutan BERSIH 2.0 terhadap sistem pilihanraya.

Mungkin ada yang berkata "masih belajar nak menentang kerajaan" dan "belajar pun guna duit kerajaan". Mahasiswa bukanlah menentang kerajaan tetapi menuntut pelaksanaan pilihanraya secara bersih oleh SPR Duit pembelajaran di Mesir bukanlah 100% tajaan kerajaan dan ada juga yang menggunakan dana sendiri dalam menampung kos pendidikan malah duit kerajaan adalah hak milik rakyat dan bukan milik mana-mana parti. Maka adalah suatu hujah yang dangkal seandai ada pihak yang mengatakan "belajar pun guna duit kerajaan" untuk membela Umno atau Barisan Nasional kerana duit kerajaan bukanlah milik Umno atau pun Barisan Nasional.

Difahamkan bahawa pembuangan universiti ini diberitahu oleh seorang pengawai hal ehwal pelajar tajaan JAIS, bagaimana pun berharap Kerajaan Negeri Selangor mengambil perhatian terhadap isu ini dan memastikan pengawai hal ehwal tajaan JAIS  bertindak atas kapasiti pengawai Kerajaan Negeri Selangor dan bukannya mengikut telunjuk pihak-pihak tertentu.


Seorang pelajar Malaysia dikhuatiri telah dibuang oleh pentadbiran Universiti Al-Azhar ekoran penganjuran perhimpunan BERSIH 2.0 di Mesir pada 9 Julai lalu.

Pesuruhjaya PAS Selangor Dr Rani Osman berkata pelajar tahun akhir jurusan usulludin itu dikhuatiri telah dibuang universiti, dikatakan atas arahan pihak kedutaan Malaysia di negara itu.

Pelajar berkenaan, Mohd Firdaus Madzlan, 28, merupakan pelajar tahun akhir bagi pengajian peringkat sarjana di Pusat Pengajian Datul Ifta' di universiti berkenaan dan bakal menghadiri konvokesyen pada 25 Jun.

"Dia dituduh menggerakkan perhimpunan BERSIH 2.0 di Kaherah... Kita sedang siasat lagi, harapnya bukan begitulah (dibuang)," katanya.

PAS khuatir pelajar dibuang kerana anjur perhimpunan di MesirKetika ditanya, Dr Rani berkata, beliau mendapat tahu perkara itu setelah dihubungi oleh seorang pegawai Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di negara itu.

Pegawai berkenaan, Farizan Subhi merupakan pegawai hal-ehwal pelajar yang bertanggungjawab ke atas pelajar tajaan JAIS.

Difahamkan, Farizan akan mengadakan pertemuan dengan pegawai kedutaan dan universiti berkenaan, esok, bagi mendapatkan penjelasan.

"Saya minta dia (Farizan) cari surat rasmi yang kata dia (pelajar itu) dibuang. Kita akan cuba dapatkan bantuan menteri besar supaya tanya kedutaan.

"Kalau betul sah dibuang, kita akan minta penjelasan atas dasar apa dia dibuang," kata Rani ketika ditemui media di bangunan kompleks mahkamah Shah Alam hari ini.

Menjawab soalan, Dr Rani berkata, pelajar berkenaan tidak mempunyai masalah akademik dan hanya hanya perlu menghabiskan pengajian tahun akhir.

"Ini adalah tindakan pertama (dilakukan kerajaan) terhadap pelajar. Ini adalah tindakan yang zalim dan tidak berperikemanusiaan kerana pelajar tersebut akan tamat pengajiannya bulan ini dan sedang menghadapi peperiksaan terakhir," katanya lagi dalam satu kiriman SMS kepada Malaysiakini.

Dalam pada itu, seorang abang kepada Mohd Firdaus berkata, pelajar itu telah diberitahu oleh pengarah pusat pengajian tersebut bahawa Mohd Firdaus "ditamatkan pengajian serta merta."

Mohd Farhan berkata perkara itu diberitahu kepadanya oleh Mohd Firdaus melalui perbualan telefon, semalam.

"Alasan yang diberi... Kerajaan Malaysia sudah arahkan kerajaan Mesir untuk tamatkan pengajian dia sebab anjurkan perhimpunan bersih baru-baru ini.

"Kerajaan Malaysia buat arahan itu melalui kedutaan Malaysia di sana," dakwanya lagi ketika dihubungi lewat petang ini.

Beliau yang juga timbalan presiden Pertubuhan Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir berkata persatuan pelajar itu akan berusaha untuk membuat desakan melalui kementerian pendidikan tinggi supaya menjelaskan tindakan berkenaan.

Mahasiswa yang cemerlang bukanlah mahasiswa 3K iaitu Kelas(ke pengajian),Komputer(membuat asingment) dan Katil(berehat/tidur) semata-mata tanpa mempedulikan isu semasa, tetapi mahasiswa yang cemerlang adalah menjadi Muslim dan Mukmin yang sejati iaitu ia turut mengambiltahu dan peka(BUKAN PEKAK) serta cakna terhadap isu sekeliling.

Wallahua'lam.

1 ulasan:

Unknown said...

Ada yang xkena ni erm..

Design by FARISZ@AZ.Com