.
Promosi
.

Ramadhan : Perbezaan di Kedah dan Melaka

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Menjelang Bulan Ramadhan yang bakal tiba tidak lama lagi perbagai isu yang timbul antaranya berkaitan halangan hiburan yang melalaikan. Hiburan bukanlah suatu perkara yang dilarang oleh Islam namun ia perlu mengikut acuan Islam. Segala hiburan yang melalaikan dan berunsur maksiat adalah dilarang oleh Islam. Untuk perbahasan berkaitan hiburan dan alat muzik boleh baca di sini.

Tahniah kepada Kerajaan Negeri Kedah

Tahniah kepada Kerajaan Negeri Kedah yang dipimpin oleh Ustaz Azizan selaku Menteri Besar Negeri Kedah kerana memartabatkan lagi Islam di Negeri Kedah Darul Aman dengan melaksanakan 'Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 1997' bagi mewujudkan "Puasa Hiburan di Bulan Ramadhan". Sebenarnya perundangan tersebut telah wujud pada 1997 , ia tidak dilaksanakan oleh kerajaan negeri terdahulu tetapi cuba di laksanakan oleh Kerajaan Negeri Kedah kini.

Berikut adalah Undang-undang Negeri Kedah di 'Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 1997' :
Enekmen Hiburan Dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang mana di dalam dalam Jadual C, muka surat 150 menyatakan dengan jelas syarat am no.8 seperti berikut: Jenis-hiburan yang tersebut di atas tidak boleh diadakan pada bulan Ramadhan atau pada hari Jumaat (iaitu, antara jam 6 petang hari Khamis dan jam 2.30 petang hari Jumaat)kecuali izin bertulis daripada Pihak Berkuasa Negeri diperolehi.

Saya sejujurnya pada awalnya kurang bersetuju kerana pelaksanaan pengharaman tersebut hanya termaktub kepada rakyat beragama Islam saja kerana sedangkan tiada mana-mana agama yang membenarkan hiburan yang melalaikan yang boleh menyebabkan merosakkan akal,jiwa dan kemungkinan keturunan juga. Wujudnya agama adalah untuk mendidik penganutnya menjadi individu yang menjaga akal , jiwa dan keturunan.Cuma dari setiap agama mempunyai perbezaan dari sudut amal dan akidah. Maka ia perlu dilaksanakan secara terkawal , menjaga hak bukan muslim (bersandarkan agama mereka dan bukan kemahuan mereka semata-mata) dan secara menyeluruh.

Selaku muslim dan mukmin ia bukanlah sekadar perlu menjaga diri , keluarga dan masyarakat muslim namun perlu juga menjaga bukan muslim(kafir zimmi). Keharaman hiburan yang melalaikan adalah tanda cintanya Allah kepada manusia supaya manusia menjadi insan yang baik dengan terpeliharanya akal , jiwa dan keturunan. Maka akal , jiwa dan keturunan masyarakat bukan Islam juga perlu dijaga dengan memberi hak mereka (bersandarkan agama yang mereka anuti). Namun hiburan melalaikan bukanlah hak sesiapa kerana tiada mana-mana agama yang membenarkan penganutnya dalam kelalaian.

Bagaimana pun  , Islam adalah agama yang menuntut umatnya berstrategi dalam melaksanakan hukum. Bukan sekadar menghukum atau menjalankan hukum tetapi pemahaman terhadap hukum perlu dituai pada minda masyarakat Islam untuk umat Islam faham dan amal serta kepada masyarakat bukan Islam untuk mereka menghormati undang-undang Islam. Maka adalah wajar sebagai langkah awal Kerajaan Negeri Kedah dalam merealisasikan pelaksaan hukum Islam dan pembagunan berteraskan Islam dengan melaksanakan terlebih dulu enakmen sedia ada dengan menghalang umat Islam memasuki kawasan hiburan melalaikan dan arahan penutupan sertamerta jika pusat hiburan tersebut melanggar enakmen tersebut.

Bagaimana pun , Kerajaan Negeri Kedah perlu memastikan pengawai-pengawai kerajaan ditugaskan untuk melaksanakan enakmen tersebut. Malah pemahaman Islam terhadap masyarakat Islam dan bukan Islam perlu dipergiatkan secara maksimum untuk memastikan pelaksanaan hukum Islam secara menyeluruh mampu dicapai suatu masa nanti.

Larangan hiburan hanya untuk orang Islam sahaja
Kedah bergema kerana mahu puasa hiburan
Kes di Kedah bukti PAS konsisten dengan dasarnya


Bertuahkah negeri Hang Tuah?

Baru-baru ini dikejutkan keputusan mesyuarat Exco Negeri Melaka bahawa pusat hiburan di negeri tersebut akan dilanjutkan tempoh penutupan premis dari 1 pagi ke 3 pagi dan ia dilaksanakan pada hari Jumaat - Ahad. Selaku negeri yang dipimpin oleh individu yang mengaku beragama Islam maka secara rasionalnya adalah tidak wajar keputusan tersebut dibuat malah sepatutnya perundangan berkaitan hiburan diperketatkan dan dikemas kini lagi bagi memastikan masyarakat tidak dicandu dengan hibuaran yang melalaikan,

Mungkin ada yang mengatakan bahawa ia hanya dibuka pada masyarakat bukan Islam , namun melanjutkan lagi tempoh penutupan premis bukanlah jalan menghalang masyarakat Islam dari terlibat namun ia seolah-olah membuka lagi ruangan dan peluang untuk sebilangan golongan yang mengaku beragama Islam yang ketagihkan hiburan melalaikan untuk terus hanyut.

Kerajaan Negeri Melaka perlu mengetatkan lagi perundangan berkaitan pusat hiburan dengan memendekkan tempoh masa penutupan premis dari jam 1 pagi atau 2 pagi ke 12 tengah malam sebagai langkah awal menghalang sebilangan yang mengaku beragama islam dari memasuki pusat hiburan. Dan arahan penutupan serta merta seandai melanggar perundangan.Malah pemahaman Islam terhadap umat Islam perlu dipertingkatkan lagi kerana perundangan tanpa pemahaman ibarat "Teori tanpa Praktikal" dan pemahaman Islam terhadap bukan Islam juga perlu ditambahbaik supaya golongan bukan Islam menghormati perundangan Islam di mana perundangan Islam bukan saja menjaga kebaikan dan kebaijikan umat Islam malah memelihara masyarakat golongan bukan Islam.

Melaka lanjutkan tempoh operasi pusat hiburan
Adakah Melaka mahu tambah Sekolah Harapan?


Perbezaan di Kedah dan Melaka

Perbezaanya adalah Kerajaan Negeri Kedah melaksanakan enakmen sedia ada dan Kerajaan Negeri Melaka pula melanjutkan lagi tempoh masa pusat hiburan dibuka.

Dari segi politik pula.

Umno menuduh PAS tunduk terhadap DAP kerana PAS tidak melaksanakan pengharaman secara menyeluruh iaitu termasuk menghalang bukan Islam memasuki pusat hiburan sedangkan PAS melaksanakan enakmen sedia ada perundangan sedia ada yang membenar golongan bukan Islam memasuki pusat hiburan. Ini bermakna PAS bukan tunduk pada DAP tetapi melaksanakan enakmen yang sedia ada. Adakah Umno Kedah mengalami penyakit amnesia sehingga lupa bahawa Umno Kedah sendiri yang meluluskan enakmen tersebut pada 1997?

Namun , Kerajaan Negeri Melaka pula melalui mesyuarat exconya memutuskan untuk melanjutkan tempoh masa pusat hiburan. Adakah Umno tunduk pada telunjuk Gerakan dan Mca seperti keputusan Hub Hiburan Malaysia?

Wallahua'lam.

2 ulasan:

aizamia3 said...

kenapa nak tunduk atas permintaan mereka.. kenalah ikut undang2.. apa tak puas ke nak enjoy.. kan banyak cara lagi selain dari tempat macam tu..

MANMA said...

jangan menghukum dulu...
kita tengok dulu macam mana perlaksanaannya dilakukan...
lepas tu baru hukum...

mohon share...

Design by FARISZ@AZ.Com