.
Promosi
.

Saya Mahu Rancangan Adik & Quran Ustaz Zamri Di TV9 Diteruskan!

Bismillahirrahmaanirrahiim,

Baru-baru ini cuba menonton Tv9 secara online untuk melihat Rancangan Adik Quran Ustaz Zamri (yang dikendalikan oleh Ustaz Zamri) namun agak tertanya-tanya kenapa tiada rancangan tersebut , setelah menunggu beberapa minit akhirnya rancangan Mari Bertaranum pula dikeudarakan di Tv9. Sepatutnya setiap pengubahan rancangan perlu pemberitahuan malah amat mustahil rancangan tersebut telah tamat kerana ia telah di tambahmuat dengan slot Bersama Atuk (Yang dipanelkan oleh Tuan Guru Dato Dr Harun Din). Malah slot penerangan ayat al quran dan kisah di sebalik ayat al quran di slot Ustaz Zamri juga masih belum tamat.

Baru saya sedar bahawa Ustaz Zamri sudah dibanned oleh tv9 kerana gambar yang dikatakan gambar Ustaz Zamri di Himpunan Aman BERSIH 2.0 . Hak berhimpuan dan menyuarakan pendapat adalah hak setiap rakyat di mana ia terkandung di dalam perlembagaan persekutuan dan hak demokrasi di peringkat antarabangsa. Maka tindakan pihak media adalah tindakan yang melanggar sistem demokrasi. Malah menuntut sistem pilihanraya yang adil adalah tanggungjawab setiap masyarakat untuk memastikan pemimpin yang naik adalah pemimpin yang bertanggungjawab dan benar-benar dipilih oleh rakyat.

Ikhlaskah Tv9 membuat rancangan yang berunsur Islam di televisyen? Adakah sekadar mempergunakan Islam untuk mengaut keuntungan penyiaran di televisyen?
Masyarakat sendiri boleh melihat tindakan Tv9 dan Media Prima terhadap Ustaz Zamri untuk mentafsir samaada rancangan yang dipertontonkan pihak media bertujuan untuk dakwah atau keuntungan kerana kerisauan kerugian dan arahan dari parti politik tertentu.


Saya bukanlah menghukum keikhlasan pihak media dalam membuat rancangan yang bertemakan Islam namun pihak media perlu bertindak dengan rasional dan bukannya mengikut telunjuk mana-mana parti.

Wallahua'lam.

1 ulasan:

aizamia3 said...

kesian pada beliau.. hanya disebabkan politik dia di banned.. dah kesian pada anak2 yang suka menonton rancangan tersebut..

Design by FARISZ@AZ.Com